Utsläppshandelsdirektivet reviderades: bedömningspromemorior som gäller stationära anläggningar, sjötransporter och luftfart sänds på remiss

arbets- och näringsministerietkommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 22.3.2023 9.21 | Publicerad på svenska 22.3.2023 kl. 14.54
Pressmeddelande

Arbets- och näringsministeriet och kommunikationsministeriet sänder bedömningspromemorior som gäller ändringar av utsläppshandelsdirektivet på remiss. Kommissionen lade fram förslag om ändring av utsläppshandelsdirektivet och om ändring av utsläppshandelsdirektivet vad gäller luftfart som en del av EU:s 55 %-paket den 14 juli 2021.

Genom revideringen av utsläppshandelsdirektivet strävar man efter att tillgodose de skärpta utsläppsminskningsmålen och utsträcka utsläppshandelns genomslag till nya sektorer. I bedömningspromemoriorna redogörs för kraven på den allmänna utsläppshandeln, det vill säga stationära anläggningar, sjötransporter och luftfart, och för alternativen för genomförandet. Dessutom innehåller promemoriorna konsekvensbedömningar. Direktivändringarna ska ha verkställts nationellt senast den 31 december 2023.

EU:s allmänna utsläppshandel omfattar för närvarande stora industri- och energiproduktionsanläggningar samt luftfarten inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Utsläppshandeln är den viktigaste politiska åtgärden på unionsnivå som syftar till att uppnå utsläppsminskningsmålen.

Ändringen innebär att målet om minskade utsläpp inom den allmänna utsläppshandeln skärps med 19 procentenheter till 62 procent fram till 2030 jämfört med 2005 års nivå. Dessutom utvidgas tillämpningsområdet för utsläppshandeln genom att utsläppen från sjötransporterna tas in i systemet. Avfallsförbränningsanläggningarna ska börja övervaka och rapportera sina utsläpp. I utsläppshandeln kommer i fortsättningen även att inkluderas utsläppsfria anläggningar som är verksamma inom de sektorer som förtecknas i direktivet samt små anläggningar för produktion av vätgas.

I och med skärpningen av utsläppsminskningsmålet kommer grunderna för gratis tilldelning av utsläppsrätter att ses över. Verksamhetsutövare som tilldelas gratis utsläppsrätter ska i fortsättningen för att få full gratis tilldelning visa att de vidtar utsläppsminskningsåtgärder. Det gradvisa införandet av en mekanism för koldioxidjustering vid gränserna minskar från och med 2026 de gratis utsläppsrätterna inom de sektorer som omfattas av mekanismen. Anläggningar där mer än 95 procent av utsläppen härrör från förbränning av hållbar biomassa lämnas i framtiden utanför tillämpningsområdet för utsläppshandeln. Orsaken till detta är den gratis tilldelningen av utsläppsrätter.

Införande av tekniker som minskar utsläppen och nollutsläppstekniker uppmuntras särskilt genom specificerade ändringar av tillämpningsområdet som gäller gratis tilldelning eller som indirekt anknyter till gratis tilldelning. Framöver, när också utsläppsfria anläggningar inom de sektorer som förtecknas i direktivet inkluderas i utsläppshandeln, kommer dessa anläggningar att kunna dra ekonomisk nytta av utsläppshandeln när de har möjlighet att ansöka om gratis tilldelning för sin produktion.

Sjötransporterna inkluderas i utsläppshandeln

Sjötransporterna fasas in stegvis i EU:s utsläppshandelssystem från och med den 1 januari 2024. tillämpningen av ett undantag för öar Betydande nationellt handlingsutrymme ges i fråga om tillämpningen av ett undantag för öar. Medlemsländerna får själva besluta om undantaget ska tillämpas 2024–2030.

I Finland är det möjligt att tillämpa det temporära undantaget för öar på transporter mellan det finländska fastlandet och Åland. Undantaget ska omfatta resor med passagerarfärjor med en bruttodräktighet på minst 5 000.

I bedömningspromemorian behandlas konsekvenserna av att sjötransporterna tas in i utsläppshandeln och av undantaget för öar. Både tillämpningen av utsläppshandeln utan undantag och tillämpningen av undantaget för öar kan påverka utsläppen från sjötransporterna, tillgängligheten till landskapet Åland, rederiernas ekonomi och verksamhetsmiljö, landskapets samhällsekonomi samt konkurrensläget på vissa sjötransportvägar i Finland som betjänar transporter på gummihjul och resenärer.

Handeln med utsläppsrätter för luftfart effektiviseras från och med den 1 januari 2024. Utsläppshandelns klimateffekter ökas genom en gradvis slopning av den gratis tilldelningen av utsläppsrätter och genom en minskning av det totala antalet utsläppsrätter.  Utsläppshandeln ska i fortsättningen omfatta en stödmekanism för användning av förnybara flygbränslen. Syftet med den är att öka användningen av hållbarare flygbränslen och minska utsläppen genom att minska prisskillnaden mellan fossila och förnybara bränslen.

Konsekvenserna av effektiviseringsåtgärderna bedöms i den bedömningspromemoria som gäller luftfart. När det gäller luftfart lämnar ändringarna i direktivet inte något större rum för nationell prövning vid genomförandet.

Remissyttranden om bedömningspromemoriorna kan lämnas fram till den 30 april 2023

Genomförandet av utsläppshandelsdirektivet i Finland har beretts sedan hösten 2022. Arbetet inleddes med bedömningar av innehållet i direktiven, av behovet av nationell lagstiftning och av konsekvenserna av olika genomförandealternativ, som utfördes av fyra underarbetsgrupper. Resultaten av bedömningsarbetet har sammanfattats i bedömningspromemorior, av vilka de promemorior som gäller stationära anläggningar, sjötransporter och luftfart nu sänds på remiss. Genomförandet av den nya utsläppshandel enligt direktivförslaget som gäller distributionen av bränslen bereds med en senare tidsplan, och bedömningspromemorian sänds på remiss hösten 2023.

Syftet med bedömningspromemoriorna är att beskriva ändringarna i direktivet, alternativen för genomförandet av direktivet och konsekvenserna av dessa. Syftet med remissbehandlingen är att engagera berörda aktörer i den nationella beredningen och samla in information för den egentliga beredningen av en regeringsproposition.

Remissyttranden om bedömningspromemoriorna ska lämnas in som svar på den begäran om utlåtande som publicerats på webbplatsen Utlåtande.fi. Remissyttrandena behöver inte sändas till ministerierna separat per e-post eller per post. Den som lämnar remissyttrande måste registrera sig och logga in i tjänsten. Närmare anvisningar finns i anvisningen om användningen av tjänsten Utlåtande.fi. Alla remissyttranden är offentliga och publiceras i tjänsten. Om det inte är möjligt att använda tjänsten Utlåtande.fi, kan remissyttranden även sändas per e-post till adressen [email protected]. Ange ärendenumret VN/30314/2022 i remissyttrandet.

Ytterligare information:
Anna-Maija Sinnemaa, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 303 (stationära anläggningar och den allmänna utsläppshandeln)
Niina Honkasalo, konsultativ tjänsteman, kommunikationsministeriet, tfn 0295 342 027 (sjötransporter)
Janne Mänttäri, regeringsråd, kommunikationsministeriet, tfn 0295 342 569 (luftfart)
Eleonoora Eilittä, specialsakkunnig, arbets- och näringsministeriet, tfn 0295 047 235 (lagberedning)