Kestävää kehitystä -blogi

Hani Olsson: Yhteiskuntasitoumus 2050 – kokemus vastuullisuusviestinnän näkökulmasta

Julkaisupäivä 11.4.2017 15.00 Blogit

Yhteiskuntasitoumuksen koostaminen oli miellyttävä kokemus. Se syntyi erittäin luontevasti osana muuta vastuullisuusraportointia. Koska olen niin innoissani sitoumuksen käytännönläheisyydestä ja mahdollisuuksista markkinoinnissa, haluan kannustaa muitakin valtion palveluntarjoajia ja yrityksiä hyödyntämään tämä tilaisuus.

Hanselin yhteiskuntasitoumus on julkaistu eilen vastuullisuusraportissamme. Meitä on kiitelty yksinkertaisesta infografiikasta, jonka tuotimme sitoumuksen yhteydessä. Kuva on pelkistävä, mutta toimii hyvin esimerkiksi jaettavaksi sosiaalisessa mediassa.

Hanselissa toimii vastuullisuusryhmä, jossa minäkin olen mukana viestinnän edustajana. Vastuullisuusryhmä teki ehdotuksen yhteiskuntasitoumuksesta, joka hyväksyttiin johtoryhmässä.

Kahdeksan konkreettista tavoitetta ja mittaria

Ajattelin ensin olevani tyytyväinen, jos voimme sitoutua edes pariin yhteiseen tavoitteeseen. Olisimmepahan ainakin ns. mukana. Toisin kuitenkin kävi, kun loppujen lopuksi jokaiseen kahdeksaan tavoitteeseen löytyi konkreettinen sitoumuksemme varsin luontevasti.

Sen lisäksi, että tavoitteet syntyivät helposti, pidin sitoumuksessa siitä, että tavoitteet ovat sekä suuria strategisia päämääriä että pieniä yksittäisiä valintoja. Näinhän se on myös vastuullisuudessa, että parhaat tulokset saa yhdistämällä suuret linjat pieniin puroihin. Osa tavoitteistamme koskee koko yhteiskuntaa, osa ehkä vain työntekijöitä.

Kun luin yli 500 tehtyä sitoumusta, tuntui helpolta askeleelta liittyä mukaan. Oli erittäin havainnollista huomata, että suurimmillakin organisaatioilla kyse on pienistä arjen teoista. Kuka niitä julistuksia enää kaipaakaan?

Resurssiviisas talous – liiketoimintamme ytimessä

Ensimmäinen tavoite resurssiviisaasta taloudesta oli Hanselille helppo yhtälö, sillä koko liiketoimintamme valtion hankintojen uudistamisessa ja yhteishankintojen synergiaeduissa perustuu valtiolle tuotettaviin säästöihin. Tämä ylevä ja konkreettinen tavoitteemme näkyy jokapäiväisessä työssämme ja on monelle hanselilaiselle suurin kannustin työpäivässä.

Hanselin yhteishankinnoilla ja kilpailuttamispalveluilla saavutettujen säästöjen laskeminen on monimutkaista puuhaa. Pidämme yllä vuosittaista laskentaa, jonka mukaan pelkästään yhteishankinnoilla on säästetty vuosittain yli 250 miljoonaa euroa, eikä tähän ole laskettu mukaan esimerkiksi virastoissa säästettyä työaikaa.

Itseäni kiinnostaisi päästä käsiksi kilpailuttamisella ja varsinkin hankintatoimen kehittämispalveluilla saavutettuihin säästöihin tai lisääntyneeseen tuottavuuteen. Kaikkea ei kuitenkaan voi mitata suoraviivaisesti euroissa – ei myöskään resurssiviisasta taloutta.

Toinen suoraan olemassaolomme perustaan liittyvä tavoite on yhdenvertaisuus. Myös se näkyy päivittäisessä arjessa, kun kohtelemme sopimustoimittajia ja toimittajaehdokkaita tasapuolisesti. Vaikka tämän aukoton mittaaminen ei ole yhtä helppoa, olen tyytyväinen vastuullisuusryhmässä ehdotettuun mittariin: Nolla korruptiotapausta on meille itsestäänselvyys.

Etätyö työhyvinvoinnin perustana

Etätyö on meilläkin yksi suosituimmista juttuaiheista työhyvinvointiin liittyen ja liittyy Hanselin sitoumuksessa kolmeen tavoitteeseen: Työtä kestävästi, Kestävät elämänvalinnat ja Luontoa kunnioittava päätöksenteko.

Ihan luontainen käytäntö ei etätyöskentely tai oikeammin yhteisöllinen työskentely verkon välityksellä ole meilläkään. Vielä viime vuonna etätyöskentelylle pyydettiin lupa etukäteen, ja mobiilileimaus tuli käyttöön vasta tänä vuonna. Nyt ei tarvitse pyytää enää lupaa työskentelylle. Tämä aiheutti pohdintaa mittareista, jotka kuitenkin yhteiskuntasitoumuksessa vaaditaan. Halusimme painottaa sitoumuksessakin, että uusi työ (joka meillä tarkoittaa etenkin etätyöskentelyä) vaatii niin käytäntöjen kuin työkalujen oppimista. Tästä syntyi koulutuspäivien lisäksi Hanselissa sisäisiä sparraussessioita työskentelyn parhaista käytännöistä.

Konkreettisia mittareita mm. Green Office -ohjelmasta

Postitalon toimistomme on ns. Green Office, joten mittaamme jo valmiiksi esimerkiksi paperinkulutusta ja kampanjoimme vuosittain erilaisten vastuullisten valintojen puolesta. Tänä vuonna paperitulosteita pyritään vähentämään näyttämällä työntekijälle tulosteen hinta luonnolle ennen tulostamista. Näin uskomme, että pystymme pienentämään jo nyt vähäistä paperinkulutusta.

Tänä vuonna tulemme kampanjoimaan kasvisruokailun ja kierrättämisen puolesta. Hanselilaisia on alle 80, mutta heidän verkostojensa kautta hyvä sana kiirii huomattavasti laajemmalle.

Asiantuntijabrändit sosiaalisessa mediassa

Huomattavasti eniten keskustelua herätti meillä tavoite Vaikuttavien kansalaisten yhteiskunnasta. Ammatillinen verkostoituminen esimerkiksi sosiaalisen median välityksellä tarjoaa hurjasti mahdollisuuksia niin yritykselle kuin varsinkin ammattilaisille.

Ensisijaisesti lähdinkin tarjoamaan mittariksi ns. some-peittoa eli kuinka monta seuraajaa hanselilaisilla on yhteensä. Tämä osoittautui vielä hieman liian vaikeaksi mittariksi, joten aloitin maltillisemmaksi koetulla blogikirjoittamisella. Olen käynnistämässä Hanselissa koulutuksia sosiaalisen median käytöstä ja intoudun henkilöbrändeistä ja sen kirkastamisen vaikutuksista työyhteisön avoimuuteen ja työhyvinvointiin. Samalla yrityksen brändi saa kasvot.

Tästä voisinkin jutella tuntitolkulla lisääkin, mutta tehdään se sitten vaikka siellä somessa.

@hanihaa, se iloinen @hansel_oy:lainen

Tutustu Hanselin vastuullisuusraporttiin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________

Viestintäpäällikkö Hani Olsson, Hansel Oy
 

 

 

Selaa blogin artikkeleita